Рекомендації щодо зниження рівня тривожності та сприяння адаптації вступників до ліцею
За статистикою від 15 до 40 % дітей відчувають яскраво виражені психологічні труднощі при адаптації до ліцейного життя.
Почуття тривожності, невпевненості, страх перед викладачем, одногрупниками, виконанням завдань, занурення в себе, розгальмована або загальмована поведінка, свідчать про явні ознаки емоційної дезадаптації.
З метою створення умов емоційного та психологічного комфорту та уникнення явища дезадаптації учнів, що вступили до ліцею, рекомендовано:
- підвищувати самооцінку учнів з ознаками тривожності за допомогою створення ситуації успіху, сприяння реалізації їх можливостей;
- розвивати в учнів впевненість у власних силах, здатність відстоювати власну думку, шляхом заохочень висловлення ними своєї позиції, позитивних підкріплень проявів ініціативи;
- розвивати в учнів переконання щодо цінності отримання знань, як таких, не акцентуючи уваги виключно на позитивних оцінках, що дасть змогу зменшити страхи у відносинах з викладачами та страх перевірки знань;
- сприяти згуртуванню групи шляхом залучення учнів до колективної роботи та організації і участі в колективних виховних заходах;
- формувати навички мобілізації внутрішніх ресурсів та можливостей організму в стресових ситуаціях;
- проводити індивідуальні та групові бесіди з учнями з підвищеним рівнем тривожності, в ході яких акцентувати увагу ліцеїстів на можливих способах покращення власного емоційного стану та підвищення соціального статусу в групі, зокрема:
- першому проявляти власне доброзичливе відношення до однолітків;
- знайти друзів за інтересами;
- тренувати мовленнєві навички перед дзеркалом;
- знайти заняття, в якому є можливості реалізувати себе;
чергувати розумову, фізичну діяльність та відпочинок.