Субота, 27.04.2024, 09:34
Вітаю Вас Гість | RSS

Плужненський ПАЛ

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
МОН України

Для батьків

Що ж таке адаптація? І, головне, як допомогти своїй дитині успішно пройти адаптаційний процес?

Взагалі, адаптацію можна вважати закономірною реакцією людського організму на змінені умови життя.  А прояви дезадаптації (тривога, поганий настрій, дратівливість, відсутність мотивації до навчання) свідчать про надмірність психоемоційних навантажень на організм дитини і потребують відповідної уваги як з боку практичного психолога, так і з боку батьків, вихователя та викладачів ліцею.

Перші тижні перебування в ліцеї є початковим етапом адаптації учнів до нових умов навчальної діяльності. Цей часовий інтервал відповідає першій стадії адаптації – стадії тривоги. Далі настає друга стадія – стадія опору. І вже до завершення першого місяця навчання більшість учнів переходять до третьої фази адаптації, яка, в залежності від успішності процесу адаптації, є пристосуванням або дезадаптацією.

Успішність адаптаційного процесу, зокрема в підлітковому віці,  залежить від багатьох чинників.

1. Наявність взаєморозуміння та контакту підлітка зі значущими дорослими (батьками, педагогами);

2. Задоволення потреби у спілкуванні з однолітками, можливість займати належний статус у колі однолітків;

3. Можливість вільно висловлювати власну думку; задоволення потреби у самостійності тощо.

Негативний вплив на процес соціальної адаптації підлітків здійснюють такі фактори, як ізоляція в групі однолітків, недостатня включеність в життя колективу, викликана недосконалою технікою спілкування, низьким статусом в навчальній групі.

 

Проявами дезадаптації, які можна спостерігати в початковий період навчання в ліцеї є:

1) Соціальна, соматична, психічна напруженість.

2) Емоційні розлади різного ступеня вираженості (емоційна збудливість, тривожність, завищена чи занижена самооцінка).

3) Симптоми порушення поведінки (зниження комунікабельності, почуття неповноцінності, надмірна сором’язливість).

4) Зниження навчальної успішності (втрата інтересу до навчання, нездатність прийняти темп ліцейного життя).

Велике значення в успішності адаптації дитини до нових умов належить саме батькам, адже ви є першими значущими дорослими в житті дитини і саме ваші дії чи бездіяльність часто є вирішальними в даному процесі.

1. Перш за все, варто докласти максимум зусиль, щоб забезпечити регулярну присутність дитини на навчальних заняттях, мінімізувати кількість пропусків саме в перші тижні навчання. По-перше, дитині важко наздоганяти пропущений за час відсутності матеріал, що вже є додатковим стресом. Але, що є не менш важливим, дитина втрачає можливість зайняти необхідний соціальний статус в колективі учнів, адже саме в цей період активно формується колектив навчальної групи, діти знайомляться між собою, утворюються мікрогрупи за інтересами. Дитина, яка пропустила цей період активного розподілу соціальних ролей, може лишитися відстороненою в групі і надалі почувати себе некомфортно в колективі, що сприяє появі проявів дезадаптації.

2. Варто пам’ятати, що діти дуже чутливі до емоційного стану значущих для них дорослих, легко переймають цей стан на себе. Тому вкрай важливо контролювати свої емоції. Зрозуміло, що ви тривожитесь та переживаєте як ваша дитина буде почувати себе в новому закладі, чи все пройде гаразд. Але не варто демонструвати всю цю гамму переживань дитині – для неї ви маєте бути зразком впевненості в тому, що все буде добре, ви повинні транслювати спокій, врівноваженість та позитив. Тоді і дитина буде налаштована відповідним чином на навчання в ліцеї.

3. Важливим є налагодження та підтримка емоційного контакту з дитиною, особливо в перші тижні навчання. Запитуйте регулярно про те як пройшов її день, про її переживання, нові враження, досягнення. Ні в якому разі не допускайте, щоб дитина закривалася в собі, шукайте підхід, щоб знати що зараз відбувається з нею, її внутрішнім світом.

4. Обов’язково створюйте ситуацію успіху – наголошуйте на позитиві, приємних моментах, враженнях, відзначайте навіть найменші досягнення та здобутки дитини.

5. Якщо ви помічаєте за дитиною дезадаптаційні прояви – обов’язково звертайтеся з цим питанням до вихователя, класних керівників, психологічної служби ліцею.

У ліцеї налагоджений зворотній зв'язок батьків із психологічною службою навчального закладу.  На електронну адресу практичного психолога Гончарук Галини Миколаївни - galinagon1970@gmail.com ви можете надсилати свої запити, питання, звернення. Конфіденційність усієї інформації, яку ви надаєте, гарантується.

Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Друзі сайту